STEM - lärarhandledning årskurs gymnasiet

  • Årskurs: Gymnasium
  • Avsändare: Svenskt Näringsliv

Alltid gratis och fraktfritt!

Tryckt material
Digitalt dokument

Vet du om att slemsvampen bidragit till att förbättra transporter i Tokyo? Varför björnar gillar blåbär och vad vi kan lära oss av det? Eller att kardborreband är en uppfinning med ursprung i självaste kardborren? Många forskare och företag försöker härma naturen, vilket kallas biomimik – något som kan vara lösningen på många klimatfrågor. Det är också genom det perspektivet som eleverna i den här praktiska guiden får möta STEM.

STEM (science, technology, engineering, mathematics) är ett samlingsbegrepp som spänner över ett stort antal områden. Översatt till gymnasieämnen innefattar det bland annat sambandet mellan naturvetenskap, matematik och teknik, där eleverna får lära sig hur ämnena hänger ihop genom många exempel och att själva testa sig fram med hypoteser och i mötet med verkliga problem. Det är ett arbetssätt som främjar kreativitet, problemlösning och innovationsförmåga

Den här lärarhandledningen fungerar som ett inspirationsmaterial och en praktisk guide över hur du kan arbeta med STEM i gymnasiet, där boken Härma naturen av Håkan Borgström – en bok om biomimik – utgör grunden. Materialet inleds med en läsguide med övningar att göra före, under och efter läsningen, och följs upp med en STEM-utmaning, en så kallad STEM Challenge, med hänvisning till och exempel ur boken. Eleverna får angripa verkliga utmaningar utifrån ett STEM-perspektiv, kopplat till hållbarhet och vår tids klimatutmaning.  

Beroende vilka teman ni väljer för er STEM Challenge, finns det varierat centralt innehåll ur ämnesplaner att bygga undervisningen på:

  • Inom gymnasiegemensamma ämnen är teknik, matematik och naturvetenskapliga ämnen givna.
  • Det kan också vara mer nischat utifrån programgemensamma ämnen, inriktningar och fördjupningar.

Beställ en klassuppsättning av Härma naturen HÄR. Boken finns även digitalt.