STEM - lärarhandledning årskurs F-3

  • Årskurs: Förskoleklass, Årskurs 1-3
  • Avsändare: Svenskt Näringsliv

Alltid gratis och fraktfritt!

Tryckt material
Digitalt dokument

Vet du om att slemsvampen bidragit till att förbättra transporter i Tokyo? Varför björnar gillar blåbär och vad vi kan lära oss av det? Eller att kardborreband är en uppfinning med ursprung i självaste kardborren? Många forskare och företag försöker härma naturen, vilket kallas biomimik – något som kan vara lösningen på många klimatfrågor. Det är också genom det perspektivet som eleverna i den här praktiska guiden får möta STEM.

STEM (science, technology, engineering, mathematics) är ett samlingsbegrepp som spänner över ett stort antal områden. Översatt till lågstadieämnen innefattar det bland annat sambandet mellan naturvetenskap, matematik och teknik, där eleverna får lära sig hur ämnena hänger ihop genom många exempel och att själva testa sig fram med hypoteser och i mötet med verkliga problem. Det är ett arbetssätt som främjar kreativitet, problemlösning och innovationsförmåga

Med fokus på allt det vår fantastiska natur har att erbjuda, kan du väcka dina elevers nyfikenhet för vår värld och öppna deras ögon för hur naturen kan vara en inspiration för framtida innovation.

Eleverna får bland annat upptäcka att matematik och teknik även finns i naturen, utforska närliggande grönområden med sina sinnen och lära sig mer om växtliv genom ett digilogt escape room.

Övningarna är kopplade till centralt innehåll i de naturvetenskapliga ämnena, matematik och teknik, och i förskoleklass till centralt innehåll om matematiska resonemang och uttrycksformer samt natur, teknik och samhälle. Några övningar går även att koppla till bildämnet, idrott och hälsa samt svenskämnet, utifrån skapande, rörelse och språkutvecklande arbetssätt

I materialet ingår exempel ur boken Härma naturen av Håkan Borgström. För fler exempel och ytterligare inspiration kan du beställa boken kostnadsfritt HÄR (maximalt fem exemplar per beställare).